V minulé kapitole jsme se dozvěděli, jak důležitý je kvalitní a unikátní obsah každého webu. Tento článek bude zaměřen především na majitele e-shopů a na to, jak by měl vypadat kvalitní popisek každého produktu.
Odlište se od konkurence
Řada internetových obchodů řeší popisy svých produktů typicky tou nejhorší možnou variantou, kterou je okopírování popisků od jejich dodavatelů zboží (často i v cizím jazyce) nebo ještě hůř, ukradnou je konkurenci.
Každý popisek zboží by měl zákazníkovi nahrazovat to, co v danou chvíli s produktem udělat nemůže, tj. dotknout se ho a vyzkoušet si jej, což se o popiskách dodavatelů zboží říci nedá. Pokud takto přebíráte texty i vy, doporučuji co nejrychleji přesedlat na originální obsah.
Formátování
Už nějakou dobu víme, že většina lidí stránky nečte, ale skenuje. Snažte se tedy svůj obsah strukturovat tak, aby zákazníka zaujal a na první pohled viděl, o co v něm jde. Nejvíce pozornosti přítahují právě tyto prvky:
- nadpisy a podnadpisy
- tučně zvýrazněná slova
- odkazy a obrázky
- nečíslované a číslované seznamy
Pište stručně a jednoduše
Vaše psaní musí být dobře srozumitelné. Používejte krátké věty a jednoduchá souvětí, aby se text dobře četl. Vynechte všechny zbytečné věty, klišé a nepotřebné informace. Vaším cílem by měla být stručnost, nikoliv pokoušet se zapůsobit na čtenáře vaší skvělou slovní zásobou.
Používejte krátké odstavce o délce zhruba 4 - 7 řádků. Text rozdělený do takto krátkých úseků se mnohem lépe čte a člověk se pak při přesunu na novou řádku v textu méně ztrácí.
Nechte zákazníky hodnotit a komentovat
Komentáře a hodnocení jsou velmi cennou zpětnou vazbou o tom, jak jsou zákazníci s vaším zbožím spokojeni. Navíc jsou tyto prvky velkým rozhodovacím kritériem při koupi produktu.
Využijte toho a zlepšete svůj popisek v souvislosti s komentáři nebo otázkami, které vám zákazníci pokládají - ušetříte tím v budoucnu spoustu času na jejich neustálé zodpovídání.
Ukažte svůj produkt
Kvalitní textová forma je rozhodně důležitá. Nakupování na internetu je ale založeno především na vizuálním zážitku. K tomu slouží hlavně obrázky, fotografie a také videa. Právě tyto prvky mohou být tím, co lidi přesvědčí, aby nakoupili právě u vás.
Jednotlivé fotky by měly být co nejkvalitnější - velké, zaostřené, dobře barevně vyvážené a dobře nasvícené. Snažte se je zákazníkovi poskytovat v několik variantách z několika různých úhlů pohledu.
Pozadí produktu na fotografii je také velmi důležité, pro většinu zboží je nejvhodnější právě bílá barva pozadí. Pokud nejste profesionální fotograf s vlastním fotografickým studiem, můžete si kvalitní pozadí vytvořit i v domácím prostředí.
Ve většině případů si vystačíme s tzv. „nekonečným pozadím“. Pro menší produkty postačí obyčejný (A2 nebo A3) bílý papír, který položíme na stůl tak, aby byl zhruba v polovině plynule ohnutý a zadní část můžeme podepřít například knihami nebo krabicí. Na papír několik centimetrů před ohybem papíru položte předmět, který fotografujete.
Dobré světlo je při fotografování možná ještě důležitější než pozadí. Pro produktovou fotografii potřebujeme dostatek přirozeného a rozptýleného světla. Pokud jste fotograf amatér, nepoužívejte přímý fotografický blesk. Ten totiž vytváří nepříjemné světelné odlesky a také velmi ostré stíny za foceným předmětem. Pokud nemáte přirozené světelné podmínky, odložte focení raději na jiný den s denním světlem.
Závěrem
Dobrý popisek zboží není pouze jednorázová záležitost. Aktualizujte ho na základě dotazů vašich zákazníků, ročního období nebo současných trendů, ale hlavně ho udělejte vaším vlastním.