Nejčastější chyby e-shopů

Provozovat e-shop není v dnešní době vůbec jednoduchá záležitost. Pojďme se společně podívat na ty nejčastější a zpravidla nejzásadnější chyby, kterých se dopouští většina provozovatelů e-shopů.

Nedostatečné kontaktní údaje

Důvěryhodnost je důležitou součástí každého e-shopu. Zvyšte ji tím, že zákazníkovi poskytnete co nejširší nabídku toho, jak vás kontaktovat.

Samozřejmostí je kontaktní e-mail a telefonní číslo. Pokud máte zároveň kamennou prodejnu nebo poskytujete osobní odběr, neměla by chybět adresa s obrázkem mapy spolu s provozní dobou prodejny či výdejního místa. Přidat můžete i jména osob a jejich kontakt, na které se lze v případě problémů obrátit.

Tím to ale nekončí. Komunikujte se svými zákazníky. Je ověřeno, že lidé komunikující s prodavačem, ať už v kamenné prodejně nebo e-shopu, nakoupí častěji, než ti, kteří se nemají v případě dotazů na koho obrátit. Odpovídejte na komentáře a dotazy k produktům, aby i ostatní zákazníci věděli, co by je před nákupem mohlo zajímat. Pro komunikaci se zákazníkem vám mohou pomoci online chatovací služby jako Zopim nebo český SmartSupp.

Slabá orientace na zákazníka

Víte, kdo u vás nakupuje? Pokud si myslíte, že všichni, myslíte si to špatně! Napříč obory můžeme najít různé skupiny zákazníků s odlišným chováním a rozhodováním. Jako provozovatel e-shopu musíte znát svou cílovou skupinu zákazníků. Bez této znalosti jednoduše nemůžete vědět, co od vás lidé očekávají a jak se při nákupu zboží chovají.

Vžijte se do svých zákazníků a snažte se pochopit, jak v prostředí vašeho e-shopu uvažují. Maminky na mateřské si jednoduše nebudou kupovat drahý herní počítač, stejně tak si zarytí počítačoví hráči nebudou kupovat kuchařku na rychlé a jednoduché recepty.

Omezené možnosti platby a dopravy

Pro pokrytí široké skupiny uživatelů je nutné pokrýt i širokou nabídku platebních a dopravních možností. Pokud zákazník nenajde svou oblíbenou platební metodu, může se rozhodnout, že u vás prostě nenakoupí.

Podle nejnovějších průzkumů již není nejvíce používaná platba dobírkou, nýbrž platba bankovním převodem, kterou platí téměř 38% zákazníků. Dobírku si potom vybírá zhruba 35% uživatelů a platbu platební kartou okolo 21%.

Poslední dobou začínají být populární i tzv. online platební brány, pomocí kterých můžete objednávku uhradit téměř okamžitě z prostředí vašeho online bankovnictví. Mezi tyto brány patří například GoPay nebo PayU. Zajímavé názory od uživatelů i podnikatelů na různé platební možnosti najdete v diskuzním fóru webtrh.cz - platební metody.

platební metody

Špatné informace o produktech

Nedostatečná informovanost o produktu dokáže zákazníka odradit asi nejlépe. Již z předchozích kapitol ale víme, jak důležitý je správný popisek zboží a také jak správně postupovat při tvorbě kvalitního obsahu.

Chyby o informovanosti zákazníka se ale netočí pouze okolo popisků. Může to být také nepravdivá dostupnost produktu - to se děje hlavně v případech, kdy provozovatelé e-shopů nemají vlastní sklad a zboží objednávají od dodavatele až ve chvíli, kdy si ho zákazník objedná. Položky v e-shopech tak mají status „Skladem“, ovšem to, co zákazník netuší je, že jsou „skladem pouze u dodavatele“ a skutečné dodání zboží se pak zpravidla o několik dní prodlužuje.

Slabý odkazový profil

Častým prohřeškem provozovatelů e-shopů je také absence dlouhodobé strategie získávání zpětných odkazů. Úvodní registrace do 54 236 katalogů může přilákat pár potenciálních zákazníků, z dlouhodobého hlediska je to ale naprosto k ničemu. Navíc vyhledávače už poznají, že takový nárůst zpětných odkazů není přirozený a moc si tím v jejich hodnocení nepomůžete.

Linkbuildingu, tedy budování nebo získávání zpětných odkazů, se věnujeme v jiné kapitole, ale pro přehled zde uvedu pár základních pravidel:

  • zajišťujte odkazy z kvalitních, uznávaných a tematicky podobných webů
  • nepřiřazujte příliš velkou váhu rankům webu (PageRank, S-Rank), vyhledávače je už stejně moc neberou v úvahu
  • odkazujte dovnitř vašeho webu (například na konkrétní produkt), nikoliv na hlavní stránku
  • zapojte se do diskuzí vašeho oboru a raďte ostatním, zvýšíte tak důvěru zákazníků

Sociální sítě

Přiznejme si, že sociální sítě patří ke každodennímu životu velké části uživatelů. Proč je tedy nezahrnout do rozvoje vašeho podnikání? Můžete pomocí nich budovat důveru svých zákazníků a posílit tak celkově váš brand.

Sociální síť však není jen jedna. Facebook sice patří k těm nejrozšířenějším, ale může se stát, že cílová skupina vašeho oboru může častěji používat jinou. Může to být zejména Google+, Twitter, Instagram nebo LinkedIn.

sociální sítě

Nevyhodnocování výsledků

Měříte své stránky pomocí nějakého analytického nástroje a vyhodnocujete z něj výsledky alespoň jednou do měsíce? Pokud ano, můžete si gratulovat - naprostá většina e-shopů to tak nedělá.

V extrémních případech provozovatelé e-shopů ani netuší, že existuje nějaký obor nazývaný webová analytika nebo analytické nástroje typu Google Analytics, který je navíc plně zdarma.

Bez vyhodnocování vašich výsledků zkrátka nemůžete vědět, jak se vaši zákazníci chovají a zda je váš e-shop úspěšný. Koukat se pouze na obrat a zisk e-shopu jednoduše nestačí.

Mezi významné metriky, které by vás měly zajímat patří například:

  • zdroje návštěvnosti (odkud návštěvníci přicházejí)
  • konverzní poměr z různých zdrojů návštěvnosti
  • míra opuštění jednotlivých stránek
  • podíl návštěvnosti a konverze ze sociálních sítí

google analytics

Rozsáhlé obchodní podmínky

Obchodními podmínkami se e-shopy v zásadě příliš neliší. Bohužel to většina řeší dlouhým, právnickým textem o několika stranách, který prostě nikdo číst nechce. Chápu, že jsou obchodní podmínky právní dokument a že by si měly zachovat určitý styl a formu, ale co mi brání v tom vytvořit i takové jednoduché shrnutí téhle „právničiny“, které se bude zákazníkovi dobře číst?

Závěrem

Pamatujte, že středem každého e-shopu je právě zákazník. Buďte k němu vstřícní a neházejte mu klacky pod nohy, protože právě on je základem vašeho úspěchu.

Užitečné odkazy:

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Rozumím